
 

 

“The opinion, and the other opinion” 

 

 

 

Sustaining a Free Press in the Middle East 
 

Kahlil Byrd and Theresse Kawarabayashi 

 

 

MIT’s Media in Transition 3 
May 2-4, 2003 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



Table of Contents 
 
 
 
 
 

INTRODUCTION......................................................................................................... 2 
BACKGROUND AND HISTORY .............................................................................. 3 
    The Emir and Qatar, ................................................................................................... 3 
    Al-Jazeera Through Today ......................................................................................... 5 
    Critics of Al-Jazeera ................................................................................................... 6 
BUSINESS MODEL ..................................................................................................... 7 
    Value Proposition....................................................................................................... 7 
    Market Segment .......................................................................................................... 8 
    Cost Structure and Profit Potential............................................................................ 9 
    Competitive Strategy ................................................................................................ 11 
THE GLOBALIZATION OF AL-JAZEERA.......................................................... 13 
CHALLENGES AL-JAZEERA FACES IN SUSTAINING ITS SUCCESS ........ 15 
AL-JAZEERA’S NEXT MOVES.............................................................................. 16 
    Status Quo ................................................................................................................. 17 
    Exit ............................................................................................................................ 17 
    Transform.................................................................................................................. 18 
    Expansion.................................................................................................................. 18 
    Recommendation....................................................................................................... 19 
CONCLUSION ........................................................................................................... 20 
 
Exhibit 1:  Map of the Middle East and North Africa .................................................. 21 
Exhibit 2:  Map of Qatar ............................................................................................... 22 
Exhibit 3:  A Statistical Portrait of Qatar...................................................................... 23 
Exhibit 4:  Historical Development of Satellite Television in the Arab World............ 24 
Exhibit 5:  Al-Jazeera General Information.................................................................. 25 
Exhibit 6:  Al-Jazeera’s Satellite Coverage .................................................................. 26 
Exhibit 7:  Televisions per 1000 People (1997)............................................................ 27 
Exhibit 8:  Al-Jazeera’s Rate Card/Second in $U.S. .................................................... 28 
Exhibit 9:  Al-Jazeera’s Competitors............................................................................ 29 
Exhibit 10:  Scenario Planning for Al-Jazeera.............................................................. 30 

 
 
 
 
 

 



The decision to close Al-Jazeera down was not against our brothers in Qatar because Al-
Jazeera doesn’t represent Qatar; it only represents itself.  
     Kuwaiti Foreign Minister, Ahmad Sabah1 
 
The government informed me that the bureau is closed because the Al-Jazeera channel is not 
objective. 
     Al-Jazeera’s Kuwait Bureau chief, Saad al-Enezi2 
 
By early November 2002, Kuwait had had enough.  In a curt declaration, the Kuwaiti 

government and its foreign minister Ahmad Sabah told Al-Jazeera and its tiny band of journalists 

stationed in the country’s capital to pack their things and exit immediately.  The government 

ordered the television bureau shuttered soon after Al-Jazeera reported that Kuwait was sealing its 

northern territories to accommodate joint military exercises with the United States.  Among the 

reasons Kuwait offers for the bureau’s closure is what it calls bias that the network has shown 

when reporting events about the country – a bias Al-Jazeera’s management adamantly denies.3  

This is not the first time Kuwait kicked out this increasingly popular 24-hour Arab news channel.  

In 1998, Al-Jazeera’s office was shut when a foreign guest on an Al-Jazeera talk show criticized 

a Kuwaiti prince.  That ban lasted just two months.  This time, Kuwait is saying that Al-Jazeera 

could be out for good.4   

 

This paper seeks to explore why this internationally known brand, with its feverously loyal, 

growing audience, is having so much trouble emerging as an independent, profitable company.  

But profitability is not its only problem.  As the example from Kuwait portends, Al-Jazeera is in 

constant negotiation to remain in countries unwilling to accept criticism from an organization 

that employs the free press techniques of the West.  This tension with countries in the region has 

                                                 
1 Ghazi, Jalal. “Kuwait Decision to Close Al-Jazeera Office is Criticized.” New California Media. 6 November 2002. 24 November 2002.  

<news.ncmonline.com/news/view_article.html?article_id=6a16651f09d20f3d256dc3fba05583fb>. 
2Byrne, Ciar. “Kuwait shuts down Al-Jazeera Bureau.” Guardian Unlimited. 5 November 2002. 24 November 2002. 

<media.guardian.co.uk/broadcast/story/0,7493,834046,00.html>.  
3 Byrne, 2002. 
4 Byrne, 2002. 

1 



kept advertisers wary of committing their money to support the popular network.  This brief 

analysis will answer the question:  What will it take to make this growing 24-hour news channel 

on the peninsula self sustaining and profitable in the future?  At the conclusion, the authors offer 

suggestions of how the network can reach and maintain this sustainability.  

 

INTRODUCTION 
 
Al-Jazeera became part of the world conversation during the initial days of the United States war 

against the Taliban in Afghanistan.5  Whether it is creating a common information infrastructure 

for media-starved Arabs in the Middle East, or irritating both Western and Middle-Eastern 

governments with its aggressive form of reporting, Al-Jazeera has created something unseen in 

this part of the world – uncensored news and free access to information.  (See Exhibit 1 for a 

map of the Arabic speaking world).   

 

This paper explores the rise of Al-Jazeera, a 24-hour news service that is now the outlet of choice 

for millions of Arabs throughout the Middle East.  Al-Jazeera is the vision of Sheikh Hamad bin 

al-Thani, emir of the tiny state of Qatar.  (See Exhibit 2 for a map of Qatar).  Shortly after 

deposing his father in a bloodless coup in 1995, Qatar’s new ruler sought to thrust this tiny 

peninsula nation past its dominant neighbor Saudi Arabia by creating a news service that covers 

regional stories missed by both the BBC, CNN International and other major news players.6   

 

In its early years, Al-Jazeera’s popularity was fueled by constant coverage of the Israeli-

Palestinian conflict.  Then came Afghanistan -- Al-Jazeera became the exclusive first run outlet 

                                                 
5 Charney, Marc D. “Word for Word/Arab TV News; Heard on the Street.” Newsweek 28 April 2002. Nexis. 30 November 2002. 
6 Ajami, Fouad. “What the Muslim World is Watching.” New York Times Magazine 18 November 2001. Nexis. 1 December 2002. 

2 



for the grainy video’s of Osama bin Laden.  United States officials puzzled by anti-American 

hostility throughout the Middle East felt compelled to use Al-Jazeera to explain its side of the 

story.  Suddenly, Al-Jazeera was established as true competition for Western media groups.  

 

The emir’s goal was to make the network self-sustaining within its first five years.  Now, those 

five years, and the emir’s initial $140 million start up investment are gone and Al-Jazeera is still 

living off subsidies from the emir.    

 

BACKGROUND AND HISTORY 
 
The Emir and Qatar7,8 
 
Qatar’s Emir Hamad bin Khalifa Al Thani has emerged as one of the more intriguing figures in 

international broadcasting.  He was born to one of the richest families in Qatar  -- rulers of the 

nation for almost 200 years.  Hamad was educated at Great Britain’s Royal Military Academy 

and appointed crown prince in 1977.  Among other duties, Hamad was assigned to be defense 

minister -- guiding the modernization of Qatar’s flagging military.  That same military was part 

of the coalition that opposed Sadam Hussein and Iraq during the Gulf War.  

 

In 1995, Hamad ascended to the throne by launching a bloodless coup against his father who was 

then vacationing in Europe.  While his father gave up the throne without a fight, it took almost 

two more years for him to release the $3 billion in oil money under the elder emir’s control.9  

Qatar is one of the region’s smallest countries with a per capita Gross Domestic Product 

                                                 
7 el-Nawawy, Mohammed and Iskander, Adel.  Al –Jazeera: How the Free Arab News Network Scooped the World and Changed the Middle East. 

Cambridge, MA: Westview Press. 2002. 
8 Ajami, 2001. 
9 Hitchens, Christopher. “The Maverick Kingdom.” Vanity Fair Magazine.  December 2002.  

3 



hovering around $21 thousand – equivalent to prosperous countries in Western Europe.10  30% of 

that GDP is derived from oil production.  280 thousand of its 800 thousand citizens participate in 

the labor force.  This peninsula country (around the size of Connecticut) is a traditional 

monarchy, which practices a branch Islam following the Sunni tradition.  It sends 43% of its 

robust $11 billion dollar export economy to Japan and is now considered one of the more wired 

countries in the region.11  (See Exhibit 3 for data on Qatar). 

 

The new emir immediately began modernizing this tiny state that had long toiled under the 

shadow of its larger neighbor Saudi Arabia.  He implemented policies markedly different from 

other countries in the region.  These policies included establishing relationships with old enemies 

such as Iran and Israel and ushering in democratic reforms that included an elected consulting 

counsel and municipal officers. The emir has also given the right to vote in municipal elections 

to all citizens over 18.  He created opportunities for women’s education and “is calling for 

removing all remaining barriers so that women can realize their full potential in cultural, 

economic, and professional life.”  This is something that no other country in the region is 

doing.12  

 

Sheikh Hamad also, and most important, took the country through a long process of creating a 

free and open media environment.  Censorship was abolished and high standards were set for 

radio, television and newspaper professionals.  Satellite television stations had been emerging in 

the region and public information dissemination was becoming more prevalent.  (See Exhibit 4 

for a historical development of satellite television in the Arab world).  Commissions were 
                                                 
10 Hitchens, 2001. 
11 CIA World Factbook 2002. 1 January 2002. Central Intelligence Agency. 1 December 2002 

<www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/qa.html>. 
12 el-Nawawy, 2002. 37. 

4 



formed to provide information to foreign correspondents seeking information about Qatar.  With 

information about the country more available and an unprecedented level of uncensored 

information flowing in Qatar, the emir launched his most ambitious venture yet – a 24 hour 

satellite news channel named for the peninsula called Al-Jazeera.   

 

Al-Jazeera Through Today 
 
In 1996, Orbit Radio, a Saudi-owned media company based in Rome, and the BBC’s Arabic TV 

Division were on the precipice of signing an agreement to launch a news service serving the 

Arab community across the Middle East.  As recounted in a recent book on Al-Jazeera, “A 

disagreement between the Saudi Arabian Kingdom and the BBC News Service concerning 

editorial independence led to the Saudi investors’ abrupt withdraw of financial support only 20 

months after the deal was signed.”13  What was left after this agreement dissolved was a group of 

20 disenchanted staffers looking for another opportunity to frame the news debate in the Middle 

East.  Al-Jazeera’s management quickly moved the experienced journalists from London to the 

brand new studios in Doha, Qatar.   

 

El-Nawawy’s book goes on to describe how this group now forms the core of Al-Jazeera’s vision 

for a free and independent media organization: “The staff was trained in Western journalistic 

tradition; wielding the expert knowledge and understanding of Arab politics and audiences.  

They were the final ingredient in the recipe for Al-Jazeera’s eventual success.”14  This once small 

                                                 
13 el-Nawawy, 2002. 30.  
14 el-Nawawy, 2002. 32. 

5 



group of journalists has now become hundreds of employees – 30% of them women – around the 

world.15   

 

Over its six years, Al-Jazeera has maintained a delicate balance between the network and its host 

country.  “Al-Jazeera has been critical of most Arab Regimes but barley covers domestic politics 

in Qatar.”16  This means that power struggles between the current emir and his father and salient 

analysis of Qatar’s policies in the world community are passed over by Al-Jazeera’s editorial 

process.  Still, while Al-Jazeera passes on stories about its own host country, it is readily critical 

of every other country in the region. 

 

Critics of Al-Jazeera 
 
Al-Jazeera irritates everyone – except its viewers.  Since 1996 when Al-Jazeera was established, 

countries and leaders from the United States, to Saudi Arabia and Yasser Arafat’s Palestinian 

Authority have complained about Al-Jazeera’s content or reporting.  In 2001, Rick Zednick 

wrote that this meant Al-Jazeera was and continues to navigate tough waters as it bares the 

burden of multiple complaints about its service.17  

 

Zednick writes that Egypt denounced Al-Jazeera’s “Yellow programs” and what it calls 

sensationalism. Yasser Arafat was incensed by the multiple interviews with Hamas leaders.  

Saudi Arabia has kicked Al-Jazeera out of its borders – unless it is covering Mecca or some other 

Haaj pilgrimage related event. Further he writes that, “Tunisia, Morocco, and Libya recalled 

their ambassadors from Doha in protest of Al-Jazeera coverage, reinstating them once their point 
                                                 
15 Hitchens, 2002. 
16 el-Nawawy, 2002. 82. 
17 Zednick, Rick. “Perspectives on War: Inside Al-Jazeera.” Columbia Journalism Review.  March/April 2002. 1 October 2002. 

<http://www.cjr.org/year/02/2/zednick.asp>. 

6 



was made.”18  As the story at the beginning of this paper relates, the problem Al-Jazeera is 

having with its Middle Eastern neighbors are only becoming more severe. 

 

While this criticism is intensifying among Qatar’s neighbors, there has been no greater critic of 

the service than the United States.  Al-Jazeera’s efforts to open bureaus in the countries of 

traditional United States enemies such as Iraq and its exclusive broadcasting of the video tapes of 

Osama bin Laden during the aftermath of September 11th prompted United States Secretary of 

State Colin Powell, to ask the network to, as Justin Marozzi quotes in the Financial Times, “rein 

in vitriolic, irresponsible kinds of statements.”19  Over the course of the war, and since, U.S. 

officials from Colin Powell to Condeleeza Rice, to Donald Rumsfeld have all appeared on the 

network attempting to explain the U.S. case for action in the region. 

 
BUSINESS MODEL 
 
Al-Jazeera’s business model helps to explain how the station has become an internationally 

known brand with its loyal and growing audience.  At the same time it conveys why the network 

is having such trouble developing into a self-sufficient company. 

 
Value Proposition 

Al-Jazeera creates value for its users by broadcasting uncensored news and truths about Arab life, 

culture and politics, which is what no other Arab news channel has been able to do.  It is the only 

Arabic news channel in the Middle East that provides 24-hour worldwide news coverage using 

Western norms of journalistic fairness while pleasing pan-Arab tastes and sentiments.  Unlike 

many other Arab news programs, Al-Jazeera offers uncensored political talk shows, 

                                                 
18 Zednick, 2002. 
19 Marozzi, Justin. “Get the Message From the Gulf: The U.S. and Baghdad both criticize Al-Jazeera, the Arab language satellite station. Perhaps 

it is doing something right.” Financial Times. 14 September 2002. Nexis. 17 September 2002.  

7 



documentaries and free debates and arguments about current and controversial events.  (See 

Exhibit 5 for a list of Al-Jazeera’s content).  It also covers issues considered taboo by other 

networks: sex, polygamy, government corruption, women’s rights, religious fundamentalism and 

Israeli viewpoints through interviews with personalities including former Israeli Prime Minster 

Ehud Barak.   

 

Moreover, Al-Jazeera has been able to identify the specific elements that tie together the Arab 

audience despite large differences in religious interpretations, socio-economic viewpoints and 

political opinions that exist in the Arab world.  By emphasizing the links that bind its audience 

and pinpointing issues that provoke and stimulate all Arabs, Al-Jazeera has been able to 

captivate viewers’ attention and speak for the Arab public mentality.  In addition to being the 

preferred news station for Arabs communities around the world, Al-Jazeera is a major 

contributor to the Arab cause in the West by broadcasting what viewers consider credible and 

trusted journalism.  Through portraying Arab public opinion and other views, audiences 

recognize the networks’ strong influence, which could have the power to affect U.S. opinions 

about Arabs and even U.S. foreign policy. 

 

Market Segment 

Al-Jazeera targets the over 300 million Arab-speaking viewers in the Middle East and around the 

world.20   (See Exhibit 5 and 6 for the station’s worldwide coverage).  The network’s viewers are 

on average well educated, sophisticated and they belong to the middle to upper class segments of 

the population.  Although reliable figures have not been documented as to the exact number of 

                                                 
20  Kraidy, Marwan M. “Arab Satellite Television Between Regionalization and Globalization.” Global Media Journal. Vol 1, Issue 1, Fall, 2002. 

1 December 2002. <http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/SubmittedDocuments/Kraidy.htm>. 

8 



satellite-package subscriptions made specifically for Al-Jazeera, and no accurate statistics for 

viewing time is known, the number of Al-Jazeera viewers have been estimated at around 35 

million, including 175,000 who pay to see it on cable in North America.21,22  In addition, Al-

Jazeera’s website registers 17 million hits per day.23  
 

The network is currently seeking to expand its target market to include non-Arabic speakers and 

plans to dub news broadcasts into English early next year.  This service aims to serve a market 

estimated at approximately 45 million viewers.24  Furthermore, towards the end of 2003 the 

network aims to launch a separate English language TV channel.  This channel will focus on 

English-speaking viewers who are interested in world events from a Middle Eastern perspective.  

Most of the countries where Al-Jazeera has its core targeted audience have relatively low 

numbers of televisions per 1000 people compared to countries like the US.  (See Exhibit 7 for 

figures on televisions per 1000 people).  This demonstrates the large potential that exists in 

expanding its service to English-speaking audiences.  The channel is also looking to expand into 

Indonesia and Malaysia – a potential market of 220 million Muslims.25   

 

Cost Structure and Profit Potential 

Al-Jazeera has grown into an operation with a staff of 600 journalists including fifty foreign 

correspondents reporting from thirty-one countries 26 , 27  and more than twenty-seven bureaus 

                                                 
21 Zednik, 2002. 
22 Martin, Susan Taylor. “Scrappy Al-Jazeera Stands Up.” St. Petersburg Times. 22 September 2002. 1 December 2002. 

<http://www.stpetersburgtimes.com/2002/09/22/Worldandnation/Scrappy_Al_Jazeera_st.shtml>. 
23 Martin, 2002. 
24 “Al-Jazeera to take on CNN, BBC in English.” DesPardes. 3 November 2002. 1 December 2002. 

<http://www.despardes.com/NewsDetails/nov02/al-jazeera-in-english-nov3.htm> 
25 CIA Factbook, 2002. 
26 “Al-Jazeera Struggles from Beneath Financial Pressures.” Globalvision News Network. 1 Nov 2002. 1 December 2002. 

<http://www.gvnews.net/html/DailyNews/alert2709.html>. 
27 el-Nawawy, 2002. 34. 

9 



including offices in Washington, New York, London, Paris, Brussels, Moscow, and Islamabad 28  

Despite its rapid growth, however, the network still depends on the emir’s subsidies (about $100 

million a year29) and has been incurring losses of $30 million annually.30  It has yet to attract 

enough advertisers to become self-financing.  Al-Jazeera has still not reported a profit and is 

unlikely to break even for another five years.31   

 

The satellite TV advertising market in the Arab countries is over $500 million per year but the 

advertising industry in the region is far from fulfilling its potential and the advertising rate cards 

are relatively cheap in spite of increases of between 30 to 50% in 2000.32  (See Exhibit 8 for Al-

Jazeera’s rate card).  Al-Jazeera has in particular faced difficulties in capturing advertising 

revenue since most of the advertising agencies in the region are controlled by the Saudis who are 

wary of the station’s “freedom of the press” approach.33  The majority of the multinational 

corporations that dominate the advertising market are hesitant to advertise on Al-Jazeera for fear 

of alienating Saudi Arabia and other Arab governments. 34   However, Al-Jazeera’s growing 

success and popularity could change the mind of these multinational corporations.   

 

Advertising revenues in 2000 were only $15 million, despite its status as the region’s most 

widely watched news program and second most viewed Arab network.35  Meanwhile, the Middle 

East Broadcasting Centre earned $76 million in advertising revenue in 1998 and Lebanon's 

                                                 
28 Zednik, 2002. 
29 el-Nawawy, 2002. 34. 
30 Globalvision News Network, 2002. 
31 Cozens, Claire.  “Al-Jazeera to broadcast in English.” Guardian Unlimited. 1 November 2002. 1 December 2002. 

<http://media.guardian.co.uk/broadcast/story/0,7493,824144,00.html>. 
32 Kraidy, 2002. 
33 Gambill, Gary C. “Qatar's Al-Jazeera TV: The Power of Free Speech.” Middle East Intelligence Bulletin. 1 June 2000. 1 December 2002. 

<http://www.meib.org/articles/0006_me2.htm>. 
34 el-Nawawy, 2002. 34. 
35 Zednik,. 2002. 

10 



entertainment network, LBC (the region's most-watched network) earned $93 million.36  About 

90% of revenue comes from advertising for most Arab stations, but advertising only accounts for 

40% of revenue for Al-Jazeera.  The other sources of income for Al-Jazeera are:  renting out 

equipment (such as leasing cameras), cable subscription fees, contractual agreements and 

broadcasting deals with CNN, Japan’s NHK and Germany’s ZDF, and selling programming and 

videotapes.  During the war in Afghanistan, the network was able to sell footage from 

Afghanistan to media channels worldwide for as much as $250,000 per clip. 37  

 

Cable subscription fees are mostly earned from non-Arab countries like Great Britain and the 

U.S. where Al-Jazeera can be accessed as part of a multichannel Arabic package.  Viewers in the 

U.S. watch Al-Jazeera by subscribing to a package offered by the Dish Network for between 

$22.99 and $29.99 a month.38  In contrast, Al-Jazeera’s audience in more than 20 Arab countries 

views the program mainly via private satellite dishes, which have seen a large surge in popularity 

in the Middle East from Cairo slums to Dubai mansions.  Tens of millions of Arab viewers have 

been able to buy the satellite dishes for less than $100 and in most of these regions, Al-Jazeera 

transmits its signal for free.   

 

Competitive Strategy 

The network competes with and discerns itself from its competitors by focusing on independent 

journalism and political issues.  Al-Jazeera has identified a market that demands specialized 

content centered around political and controversial matters.  In contrast, entertainment takes up a 

large portion of airtime for most of the other Arab satellite services that shy away from social 

                                                 
36 Zednik, 2002. 
37 Ajami, 2001. 
38 Ajami, 2001. 

11 



and politically-sensitive content.  Many of the Arab satellite networks are tied to state-run TV 

networks and were established to enable Arab governments to expand their influence in other 

countries.  These networks focus on official propaganda airing mainly protocol news about 

official visits and other government activities and announcements.  Most of the networks also 

concentrate their resources in trying to improve the technical side of broadcasting as opposed to 

the quality of the content and programs. 

 

Al-Jazeera’s main competitors are the five major Arab satellite networks which include The 

London-based Middle East Broadcasting Center (MBC), which belongs to the Saudi King’s 

brother-in-law; The Egyptian Satellite Channel (ESC), a division of the state-run monopoly 

Egyptian Radio and Television Union (ERTU); the state-owned Emirates Dubai Television 

(EDTV); Future TV, a private network owned partly by Lebanese Former Prime Minister Rafiq 

Hariri and the Lebanese Broadcasting Corporation (LBC), controlled by ministers and officials 

closely affiliated with the Syrian government.39  (See Exhibit 9 for a profile of Al-Jazeera’s 

competitors). 

 

Al-Jazeera has been able to create a niche in which it broadcasts news and talk shows that are 

highly provocative and controversial to both the Arab community as well as the Western world.  

By raising eyebrows, the network has been riveting and engaging for viewers.  It has attracted 

many viewers and sparked curiosity, instigated discussions and provoked strong views and 

emotions.  Some have praised its uninhibited free speech and objective approach while others 

have criticized it for encouraging radical Arab sentiment and promoting dissident and anti-

government views.  The untraditional and controversial attitude makes Al-Jazeera different from 
                                                 
39 el-Nawawy, 2002. 38. 

12 



the other Arab TV stations, most of which are regulated by the government and hold the same 

view toward issues such as the Arab-Israeli conflict.   

 

THE GLOBALIZATION OF AL-JAZEERA 
 
Al-Jazeera’s prominence can be attributed to its success in filling institutional voids 40  in a 

society where free and uncensored information is rare.  Specifically it has filled the institutional 

void in the market for products (in this case it is a service). 

 

Within the market for products in the Arab world there is a void in the market for independent 

and uncensored news services and open political commentaries.  Providers of such a service are 

hindered by the Arab rulers who do not permit a free press.  Meanwhile, buyers of the service do 

not have any mechanism to confirm the accuracy of the news services with which they are 

provided and because of the censorship, cannot be sure about the extent to which the news and 

information is true, exaggerated or biased.   

 

Al-Jazeera bridges this gap by offering objective and uncensored news broadcasts to the Arab 

community.  Unlike the local news stations, Al-Jazeera does not have to cater to the viewpoints 

of the Arab leaders and can air controversial, uninhibited and provocative programs to its 

audience worldwide.  In addition, Al-Jazeera has developed an established brand that is widely 

known and trusted.  Its reputation ensures buyers that they are receiving credible and high quality 

programming.  The prestige of its name will provide an advantage if the company enters into 

other segments of the media industry through acquisitions or creating new programs.   

                                                 
40 Khanna, Tarun and Palepu, Krishna. “Why focused Strategies May Be Wrong For Emerging Markets.” Harvard Business Review. July-August 

1997. 

13 



 

Al-Jazeera has also filled a void by providing footage in Taliban-controlled Afghanistan where 

all other networks were prohibited.  In addition, Osama bin Laden only used Al-Jazeera to 

broadcast his messages.  Although there is no institution or mechanism to confirm the credibility 

of such footage in Afghanistan, Al-Jazeera, because of its reputation, was trusted by the Taliban, 

bin Laden and Western networks such as CNN who were willing to buy footage from Al-Jazeera.  

In this way, Al-Jazeera served as the intermediary that provided news of Afghanistan and bin 

Laden to the Arab and Western public. 

 

As such, Al-Jazeera, as a multinational entity with offices in Europe, the U.S. and most of the 

Arab states, has been able to fill institutional voids across borders.  However, this model is only 

transferable to areas where censorship is prevalent and where there is a large enough community 

that is unified by a common identity.  Al-Jazeera’s appeal is that it is the sole provider of context 

specific independent news that caters to the Arab people in a society where all other news is 

censored.   

 

Al-Jazeera’s globalization efforts can assist other emerging giants in the region.  It can act as an 

example for other networks and journalists that may want to enter the niche of uncensored news 

for the Arab world.  Furthermore, it can help both foreign and local businesses by providing 

credible news and information, which is vital to working in the region. 

 

Finally, in regards to the future of globalization, Al-Jazeera can play an important role in 

promoting free and independent news in the Middle East and perhaps even serve as an example 

14 



for other regions of the world that do not have a free press.  Through encouraging the emergence 

of such networks, the dominance of major giants such as CNN will be challenged and more 

options for the public will be provided.  From Egypt to Kuwait, major satellite and cable services 

are already starting to imitate Al-Jazeera’s content, production, values and style. 

 

In many parts of the Arab world, democracy does not prevail.  However with globalization and 

the increasing prominence of Al-Jazeera and other networks that follow its example, many 

regions will move one step closer to democracy, transparency and a free press.  At the same time, 

with more open information provided by Al-Jazeera, audiences around the world, including non-

Arabs, will be able to better understand the opinions, views and events occurring in this part of 

the world. 

 

CHALLENGES AL-JAZEERA FACES IN SUSTAINING ITS SUCCESS  
 
The station’s biggest challenge is earning enough advertising revenue to become self-sustaining.  

Advertising revenues are stagnant making the prospects for success even more difficult.  Saudi 

Arabian companies have responded to Al-Jazeera’s uncensored and free speech approach by 

lowering their advertising buys on the network.  Many commercial advertisers bowed to pressure 

from the Gulf Cooperation Council member states and have cancelled their advertising on Al-

Jazeera.  U.S. based firms have also bowed to pressure.  Pepsico and General Electric have 

stopped their advertising campaigns (valued at $3 million) on the station. 41   

 

Another problem Al-Jazeera faces is that its popularity relies on the strong sentiments and hotly 

debated issues that surround major international events.  The station cannot expect such major 
                                                 
41 Zednik, 2002. 

15 



happenings to occur all the time.  Its prominence skyrocketed after the terrorist attacks of 9-11 

and the subsequent war in Afghanistan, as viewers scrambled to watch Al-Jazeera’s uncensored 

news and political discussions featuring radical viewpoints from all sides.  9-11 and other 

monumental events such as the potential war with Iraq will eventually settle down and the 

excitement from these news stories may not be quickly replaced by other major happenings on 

which the station depends.   

 

Al-Jazeera also faces the problem of tensions with Arab governments, several of whom have 

closed down the local Al-Jazeera bureaus.  If the station continues to be kicked out of Arab 

countries, it will affect its ability to cover news in the regions.  Furthermore, the Qatari 

government may feel pressure to tone down its news coverage and controversial political 

commentaries.  There have been over 400 official complaints from other Arab countries to Qatari 

diplomats regarding Al-Jazeera's uncensored news and programs. 42 

 

Al-Jazeera may also face the challenge of competitors copying its uncensored approach.  The 

tremendous popularity of Al-Jazeera and the increasing exposure to uncensored programs and 

outspoken political commentaries (from Al-Jazeera), could encourage existing and new networks 

to replicate Al-Jazeera’s model and appeal. 

 

AL-JAZEERA’S NEXT MOVES 

The managers and owners of Al-Jazeera may have reached a critical decision point.  After six 

years in operation, the company is generating revenue, but has yet to show profits.  Al-Jazeera 

may need to look for new options of organizing itself going forward.  An effective round of 
                                                 
42 Gambill, 2000. 

16 



scenario planning could help clear the way toward making the optimal decision.  For simplicity, 

this section outlines just four of the many possible directions Al-Jazeera can now choose.   

The four choices are as follows: 

o Status Quo  Qatari government and emir continue to subsidize until Al-Jazeera 
reaches profitability; 

o Exit   Sell company to international competitor; 
o Transform Transform into a permanently subsidized quasi-public non-profit 

organization to maintain its editorial independence; 
o Expansion  Purchase or start non-Middle East based news services beyond 

Arab speakers and/or acquire other news organizations. 
 

(See Exhibit 10 for a graphic depiction of these four options). 
 
 
Status Quo 

Al-Jazeera can continue on its current path – taking what has become an almost permanent 

subsidy from the Qatari government while continuing to convince wary advertisers to commit 

more of their precious Rial (Qatar’s currency) to the network.  This would mirror companies 

such as Landmark Communications -- owner of The Weather Channel – which has long rebuffed 

acquisition advances from much larger media companies.  Landmark created the market for 24-

hour national weather news just as Al-Jazeera has created the market for uncensored 24-hour 

news for its Arab viewers.  Al-Jazeera can use Landmark’s strategy of improving the prestige of 

its brand making it more valuable to advertisers.43 

 

Exit 

The current owners and managers of Al-Jazeera can sell to a larger, better capitalized 

international media company.  Two of Al-Jazeera’s main problems are 1) generating enough 

advertising revenue to reach sustained profitability and 2) generating enough revenue to ride out 

                                                 
43 Batten, Frank and Jeffrey L Cruikshank. “The Weather Channel: The Improbable Rise of a Media Phenomenon.” Cambridge, Ma: Harvard 

Business School Press, 2002. 

17 



very expensive hot news cycles.  Selling to a larger company could give Al-Jazeera access to a 

larger pool of advertisers and help the company spread its costs across several lines of business.  

The exit strategy will also enable the emir and the Qatari government to recover some of their 

investment.  An example of this strategy is Ted Turner selling CNN to AOLTimeWarner.  CNN 

was having financial difficulty when it was acquired by TimeWarner and it was able to leverage 

the media conglomerate’s size to improve its financial position. 

 

Transform 

Al-Jazeera could shift itself from a commercial entity to a non-profit media organization.  This 

replicates the strategy employed by the British Broadcasting Corporation (BBC).  Throughout its 

history, the British government has subsidized the BBC – requiring only that its media 

professionals create fair, accurate, and independent reporting without advertising pressure.  This 

kind of transformation might allow Al-Jazeera to become the BBC of its region and eliminate 

once and for all the need to prioritize advertising dollars over providing a vital service to the 

Arab community.  

 

Expansion 

Al-Jazeera can expand by create programming in several non-Arabic languages to increase its 

audience base.  It can also acquire regional media entities to extend its reach.  As such, the 

company can grow and command a big enough audience to make it impossible for advertisers in 

the Middle East to ignore.  In addition, the company can spread its risk over several entities if it 

owns different ones.  A roll-up strategy is similar to that employed by companies such as Infinity 

18 



Broadcasting.  Infinity has invested in 140 stations in 40 U.S. markets and has been able to hedge 

its risk since when some of the stations experience downturns others are doing well.44  

 

Recommendation 

The authors believe that Al-Jazeera should combine the Status Quo and Expansion strategies.  

An Exit strategy creates too much risk regarding maintaining the content, programming and 

focus.  A new Middle Eastern owner may be unwilling to continue the practice of uncensored 

news programming, so vital to Al-Jazeera’s credibility.  On the other hand, a Western owner may 

not be able to connect with Al-Jazeera’s core Arab audience.  

 

The Transform strategy is not advisable because Al-Jazeera would be too dependent on the 

emir’s good will for its survival.  If the emir is replaced, or if he decides to stop funneling money 

into Al-Jazeera there is no guarantee that another concern will step in to keep it financially viable 

or editorially independent. 

 

The authors suggest a mix of the Status Quo and Expansion strategies.  Al-Jazeera needs to ride 

out its financial difficulties by accepting the cash infusions of the emir.  At the same time it must 

continue to increase its brand awareness, credibility and audience so that advertisers will be 

compelled to use the network to reach its vast numbers of sophisticated viewers.  Furthermore, 

expanding into non-Arabic languages and acquiring other complementary media properties will 

help the network develop into a self-sufficient profit making entity.   

 

                                                 
44 Infinity Radio Website. Infinity Radio. cited 4 December 2002. <http://www.infinityradio.com/station/>.  

19 



CONCLUSION 

Al-Jazeera is a grand experiment in changing attitudes.  This channel employs a free press and 

journalists trained to believe in its value with the sensibilities of one of the world’s most 

conservative regions.  Al-Jazeera has succeeded as a brand because viewers know they can trust 

the network to provide their perspective.  The deep problem is that Al-Jazeera has not yet 

translated this brand equity into profitability.  The scenarios for the future presented here 

represent the author’s best estimates for the company.  The analysis is hampered, however, by 

the lack of transparency that has prevented the authors from having access to the company’s 

financial statements and other important company information .  The authors suggest that up-

close exposure to the company would go a long way toward understanding the real challenges 

this company faces in the coming years. 

 

There is no question that this network is vital to the multi-layered conversation among Arabs in 

the Middle East and around the world.  Now its owners and managers must decide how to 

change the company to make it profitable.  This is not a natural instinct for journalists.  Seeking 

profit is often in opposition to doing good journalism.  In the end, Al-Jazeera is making the same 

tough choices of any Western media company: live free, independent and constantly in jeopardy 

or bring in more and more advertising with the potential of losing that special quality that makes 

this network so unique.  

20 



Exhibit 1:  Map of the Middle East and North Africa 
 
 
 
 

 
  
 
 
 
Source: Canada Department of Foreign Affairs and International Trade. Cited 30 November 2002. 
<http://www.dfait-maeci.gc.ca/middle_east/map-e.asp>. 
 

21 



Exhibit 2:  Map of Qatar  
 
 
 
    
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Source: CIA World Factbook, 2002.   

22 



Exhibit 3:  A Statistical Portrait of Qatar     
 
 
 
 
Head of State    Emir Hamad bin Khalifa Al Thani  

(since 27 June 1995)    
            
Population    800 thousand     
GDP     16 billion (30% is oil)    
Per Capita GDP   21 Thousand    
 
Exports    11 Billion    
   Top Export    Oil (80%)    
   Top Trading partner   Japan (43%)    
 
Communications Sector (1997)     
   Radios    256 thousand    
   Televisions    230 thousand    
   Cell Phones    43 thousand    
   
 
 
 
 
 
 
 
   
Source: CIA World Factbook, 2002.     
  

23 



Exhibit 4:  Historical Development of Satellite Television in the Arab World 
 
1967: 
 
 
 
1969: 
 
1974: 
 
1976: 
 
 
 
 
 
1985: 
 
 
 
1991: 
 
 
 
1992: 
 
1993: 
 
1994: 
 
 
1996: 
 
 
 
 
 
 
 
 
1999: 
 
 

Arab information ministers articulated the principles of a satellite network 
whose goal was the integration of the social and cultural activities of the 
Arab League. 
 
Arab States Broadcasting Union (ASBU) was formed. 
 
Saudi Arabia joined the Egypt led and Cairo-based ASBU. 
 
The Arab Satellite Communications Organization (ARABSAT) was 
established under Arab League jurisdiction and entrusted with serving the 
information, cultural and educational needs of its members. Saudi Arabia, 
was the main financier of the new organization and Riyadh, the Saudi capital, 
housed its headquarters. 
 
A failed launching attempt by a French Ariane rocket led to the loss of the 
first satellite 1-A, the U.S. space shuttle Discovery successfully launched a 
second satellite, 1-B.  
 
Initial satellite broadcasts by the Middle East Broadcasting Center (MBC) 
and the Egyptian government satellite channel (ESC).  They have been 
followed by a variety of contenders. 
 
ARABSAT 1-C was launched. 
 
Arab Radio and Television (ART) began broadcasting in Arabic and English. 
 
Orbit Satellite Television and Radio Network transmitted on 19 television 
channels. 
 
ARABSAT launched its second-generation satellites 2-A and 2-B.  Their 
expanded technical capacities were said to give ARABSAT a competitive 
edge in the region.  By this year, Arab and Middle Eastern skies were 
invaded by a plethora of satellite programs.  Several government-sponsored 
services such as Libya TV, Yemen TV, Jordan TV and The Syrian Satellite 
Channel, competed against private corporations such as MBC, ART, Orbit 
and also the Lebanese Broadcasting Corporation International and Lebanon’s 
Future Television.  Al-Jazeera was also born this year. 
 
The third generation ARABSAT 3-A satellite was launched.  This is a 
powerful satellite with one single transponder covering all Arab countries, 
most of Europe and a good part of Africa. 

 
Source: Kraidy, Marwan M. “Arab Satellite Television Between Regionalization and Globalization.” Global Media 
Journal. Vol 1, Issue 1, Fall, 2002. 1 December 2002. 
<http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/SubmittedDocuments/ Kraidy.htm>. 

24 



Exhibit 5:  Al-Jazeera General Information 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Source:  Allied Media Corp Website. “Al-Jazeera Satellite Television.” Cited 30 November 2002. 
<http://www.allied-media.com/aljazeera/index.htm>. 

25 



Exhibit 6:  Al-Jazeera’s Satellite Coverage 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Source:  Allied Media Corp Website. “Al-Jazeera Satellite Television.” Cited 30 November 2002. <http://www.allied-
media.com/aljazeera/index.htm>. 

 
 

26 



Exhibit 7:  Televisions per 1000 People (1997) 
 
 
 

22
68 70 82

115 119 140

262

472
505

806

0

100

200

300

400

500

600

700

800

900

Pak
ist

an

Ind
on

es
ia

Syri
a

Jo
rda

n

Moro
cc

o
Egy

pt
Lib

ya

Sau
di 

Arab
ia

Bah
rai

n

Kuw
ait US

 
 
 
Source:  UNESCO, 2002. 

27 



Exhibit 8:  Al-Jazeera’s Rate Card/Second in $U.S. 
 OFF PE K TIME A EARLY PRIME TIME  PRIME TIME  

SEC ADJACENT CENTER ADJACENT CENTER ADJACENT CENTER 
10 175 345 700 875 1,050 1,400 
11 190 380 765 955 1,155 1,540 
12 210 415 830 1,040 1,260 1,680 
13 225 450 900 1,130 1,365 1,820 
14 245 485 970 1,215 1,470 1,960 
15 260 520 1,040 1,300 1,575 2,100 
16 275 555 1,110 1,390 1,680 2,240 
17 295 590 1,180 1,475 1,770 2,360 
18 310 625 1,250 1,560 1,870 2,495 
19 330 660 1,315 1,650 1,975 2,635 
20 345 695 1,390 1,735 2,080 2,775 
21 365 730 1,455 1,820 2,185 2,915 
22 380 765 1,525 1,910 2,290 3,050 
23 400 800 1,595 1,995 2,390 3,190 
24 415 830 1,665 2,080 2,495 3,330 
25 435 870 1,735 2,170 2,600 3,465 
26 450 900 1,805 2,255 2,705 3,605 
27 470 935 1,870 2,340 2,810 3,745 
28 485 970 1,940 2,430 2,910 3,885 
29 490 990 1,980 2,470 2,950 3,900 
30 500 1,000 2,000 2,500 3,000 4,000 
31 510 1,010 2,.020 2,350 3,050 4,050 
32 515 1,035 2,070 2,590 3,105 4,140 
33 535 1,065 2,135 2,670 3,200 4,270 
34 550 1,100 2,200 2,750 3,300 4,400 
35 565 1,130 2,265 2,830 3,395 4,525 
36 580 1,165 2,330 2,910 3,490 4,655 
37 600 1,195 2,395 2,990 3,590 4,785 
38 615 1,230 2,460 3,070 3,685 4,915 
39 630 1,260 2,520 3,155 3,785 5,045 
40 650 1,295 2,590 3,225 3,880 5,175 
41 665 1,325 2,650 3,315 3,975 5,305 
42 680 1,360 2,715 3,395 4,075 5,430 
43 695 1,390 2,780 3,475 4,170 5,560 
44 710 1,425 2,845 3,560 4,270 5,690 
45 730 1,455 2,910 3,640 4,365 5,820 
46 745 1,490 2,975 3,720 4,460 5,950 
47 760 1,520 3,040 3,800 4,560 6,080 
48 775 1,550 3,105 3,880 4,655 6,210 
49 790 1,595 3,170 3,960 4,755 6,345 
50 810 1,620 3,235 4,040 4,850 6,465 
51 825 1,650 3,300 4,125 4,950 6,595 
52 840 1,680 3,365 4,205 5,045 6,725 
53 855 1,715 3,425 4,285 5,140 6,855 
54 875 1,745 3,490 4,365 5,240 6,985 
55 890 1,780 3,560 4,445 5,335 7,115 
56 905 1,810 3,620 4,530 5,430 7,245 
57 920 1,845 3,685 4,610 5,530 7,370 
58 940 1,875 3,750 4,690 5,625 7,500 
59 955 1,910 3,815 4,770 5,725 7,630 
60 970 1,940 3,880 4,850 5,820 7,760 

All above rates are net.  
 
Source:  Allied Media Corp Website. “Al-Jazeera Satellite Television.” Cited 2 December 2002. <http://www.allied-
media.com/aljazeera/index.htm>. 

28 



Exhibit 9:  Al-Jazeera’s Competitors 
 
 
Middle East Broadcasting Center (MBC): 
 
 
 
 
The Egyptian Satellite Channel (ESC): 
 
 
 
 
 
Emirates Dubai Television (EDTV): 
 
 
 
 
 
Future TV: 
 
 
 
Lebanese Broadcasting Corporation (LBC):
 

Based in London, it is owned by Saudi 
investors, notably Sheikh Walid Al-
Ibrahim, the Saudi King’s brother-in-law.  
MBC offers news and a variety of shows. 
 
Broadcasting out of Cairo, it is the first 
Arabic language TV channel to telecast its 
programs through satellite.  It is a division 
of the large state run monopoly, Egyptian 
Radio and Television Union (ERTU).  
 
EDTV is state-owned and conforms to 
government reporting guidelines.  It 
broadcasts out of the UAE through satellite 
to many parts of the world in Arabic and 
English.  
 
A private network partly owned by 
billionaire Lebanese Former Prime 
Minister Rafiq Hariri.   
 
A private Lebanese network controlled by 
ministers and officials closely affiliated 
with the Syrian government.  It provides 
basic entertainment and is known for its 
attractive women presenters. 

 
 
Source:  el-Nawawy, Mohammed and Iskander, Adel.  Al –Jazeera: How the Free Arab News Network Scooped the 
World and Changed the Middle East. Cambridge, MA: Westview Press. 2002. 

29 



Exhibit 10:  Scenario Planning for Al-Jazeera 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

Purchase or start non-Middle East based news services 
beyond Arab speakers and/or acquire other news 
organizations. 

Expansion 

Statu

Transform into a permanently subsidized quasi-public 
non-profit organization to maintain its editorial 
independence. 

Transform 

Qatari government a
Al-Jazeera reaches p
Optimal Choice
s Quo Exit 

Sell company to international competitor. nd emir continue to subsidize until 
rofitability. 

30 


	INTRODUCTION
	BACKGROUND AND HISTORY
	The Emir and Qatar�,
	Al-Jazeera Through Today
	Critics of Al-Jazeera
	BUSINESS MODEL
	Value Proposition
	Market Segment
	Cost Structure and Profit Potential
	Competitive Strategy

	THE GLOBALIZATION OF AL-JAZEERA
	CHALLENGES AL-JAZEERA FACES IN SUSTAINING ITS SUCCESS
	AL-JAZEERA’S NEXT MOVES
	Status Quo
	Exit
	Transform
	Expansion
	Recommendation
	CONCLUSION
	Exhibit 1:  Map of the Middle East and North Africa
	Exhibit 2:  Map of Qatar
	Exhibit 3:  A Statistical Portrait of Qatar
	Exhibit 4:  Historical Development of Satellite Television in the Arab World
	Exhibit 5:  Al-Jazeera General Information
	Exhibit 6:  Al-Jazeera’s Satellite Coverage
	Exhibit 7:  Televisions per 1000 People (1997)
	Exhibit 8:  Al-Jazeera’s Rate Card/Second in $U.S
	Exhibit 9:  Al-Jazeera’s Competitors
	Exhibit 10:  Scenario Planning for Al-Jazeera

